In stock in our warehouses
Anti-crash packaging
100% secure payment
Le CAVE's warranty
Any questions about this product?
You want to print this article card?
Sheet
Technique
Viticulture
The vines are planted on hillsides facing south-east at a density of 4,700 vines per hectare. The Cagna mountain, which rises to 1,300 metres and surrounds the vineyards, provides a wide temperature range between day and night. The work is entirely organic (Ecocert certified). On 4 hectares, the estate uses cordon de royat pruning, manual green harvesting, light ploughing and clay-based phytosanitary treatments.
Oenology
Hand-picked in the morning in small crates. After a light de-stemming, the grapes are vatted in temperature-controlled stainless steel tanks, and regular pumping-over and racking punctuate the natural alcoholic fermentation without the addition of yeast. After a 5-week vatting period, the wines are matured in oak tuns for 12 to 18 months.
Suggestions for accompaniment
Veal stufatu - Lamb chops - Cheeses.
Liquid geography
C’est au cœur de la Vallée de l’Ortolo, sur la commune de Sartène, que se niche Castellu di Baricci. Aux pieds des montagnes de l’Omu di Cagna, qui culminent à 1217 mètres, il fut exploité depuis le début du XIXème siècle par la même famille, qui contribua à la renommée du vignoble local. Le domaine a pris le nom d’un château moyenâgeux surplombant la vallée. Il est dirigé aujourd’hui par la courageuse et talentueuse Elisabeth Quilichini. Les 16 ha de vignes sont plantés en cépages corses soumis au cahier des charges de l’agriculture biologique. Le sol est une décomposition d’arènes granitiques, qui prend la forme de limons et de sables. Les vignes sont plantées en coteaux, exposées sud-est, à une densité de 4’700 pieds/hectare. La proche montagne de Cagna permet une amplitude thermique forte entre le jour et la nuit. Pour le vin qui nous concerne ici, sur 4 ha, le domaine pratique une taille en cordon de royat, des travaux en vert manuels, des labours légers et des traitements phytosanitaires à base d’argile. Les vendanges manuelles sont effectuées le matin en cagettes. Après un éraflage léger, les baies sont encuvées en inox thermo régulé ; et des remontages et délestages réguliers rythment la fermentation alcoolique naturelle, sans ajout de levure. Après une cuvaison de 5 semaines, le vin est élevé en foudres de chêne pendant 12 à 18 mois.
The wines of
Domain
My Recently
viewed products
You have not viewed any products yet
Complete your
Order